Verhalen
vertellen staat in mijn werk centraal. Uitleggen waarom bepaald onderzoek wordt
gedaan, de context die daarbij hoort en natuurlijk het handelingsperspectief,
wat te doen met de resultaten.
Al snel worden
dit vrij lange verhalen als je niet uitkijkt. Een goede pitch is belangrijk,
dat je in 1 a 2 minuten de kern kunt uitleggen.
Vaak kun je
het niet vertellen, want je kunt niet heel je (potentiƫle) publiek zelf
bereiken. Dus dan ga je het verhaal opschrijven. Een tekst ontstaat. Die tekst
varieert van uitgebreide artikelen tot factsheets, maar in het algemeen is de
pitch weg. Met abstracts, samenvattingen en intro’s proberen we dat te
ondervangen.
De laatste
jaren zien we een duidelijk opmars van de infographic. De infographic of informatieve
illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met
een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek,
bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Je komt ze overal
tegen, veel voor educatieve doeleinden, in het verkeer (borden, wegwijzers) steeds
meer in de journalistiek om bijv ingewikkelde economische ontwikkelingen uit te
leggen en ook in de wetenschap.
Een van de
mooiste infographic vind ik nog altijd de underground map die Charles Beck in
1933 maakte.
Toch is de historie van infographics al ouder. William Playfair, een
schotse ingenieur, wordt gezien als de stichter van grafische statistiek en
maakt in 1786 al de eerste grafieken die we nu als infographic beschouwen. Meer
historie is beschikbaar via Wikipedia
of Visual.ly
De historie is
leuk en interessant, maar de toepassingen en mogelijkheden natuurlijk nog veel leuker.
Voorbeelden zijn er in duizendvoud. Instituten die er echt werk van maken zijn
bijvoorbeeld de FAO
of World Resource
Institute.
Hoe maak je nu
een infographic. Je kunt natuurlijk gespecialiseerde bureaus inschakelen, maar
het is veel interessanter en leuker om er zelf bij betrokken te zijn, dan krijg
je echt iets van jezelf. Je kunt het zelf doen via een website als infogr.am of piktochart.com.
Heb je minder tijd of vaardigheid schakel dan met een communicatieadviseur in,
die nemen de stappen met je door.
De ontwikkeling
begint met het maken van het verhaal, wat is de boodschap die je over wilt
brengen. Ook de doelgroep is natuurlijk belangrijk om mee te nemen. Dan start
de jacht op data, de analyse daarvan om zo tot combinaties en patronen te komen
die uiteindelijke gevisualiseerd gaan worden. Om uit de data en projectresultaten
te komen tot een infographic heb je beelddenkers nodig, mensen die bij elk
woord, elke regel meteen een beeld in hun hoofd vormen. De vormgever maakt uiteindelijk
de visualisaties tot iets wat aansluit bij je doelgroep, en wat past bij je
eigen stijl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten