woensdag 11 juni 2014

Linkedin als middel voor wetenschapscommunicatie

Social Media zijn natuurlijk niet meer weg te denken uit de dagelijkse praktijk van de communicatie, en dus ook bij wetenschapscommunicatie. Uit het enorme arsenaal social media kanalen kent iedereen Twitter, Facebook, Blog, (dat lees je nu tenslotte), Youtube, Google+, maar ook LinkedIn. Toch lijkt het een wat ondergewaardeerd kanaal. LinkedIn bestaat zo’n 10 jaar (sinds 2003 om precies te zijn) en kent momenteel zo’n 300 miljoen gebruikers (bron FrankWatching). In Nederland gaat het om zo’n 4,5 miljoen gebruikers (bron: Marketingfacts). Daarmee is LinkedIn veel kleiner dan Twitter (923 miljoen Accounts) of Facebook (1,23 miljard accounts). 


Waarom dan toch een artikel over LinkedIn? 

LinkedIn is nog steeds een geweldige manier om je contacten bij te houden. En niet alleen je contacten, maar ook de netwerken van je contacten. Je kunt je netwerk managen met het toedelen van tags, en zo kun je een eigen mini CRM (Customer Relationship Management) systeem opzetten. Wel zou ik willen adviseren elk kwartaal of half jaar je contacten te exporteren. Want zoals alle systemen zal ook LinkedIn wijzigen en kan je overzicht drastisch veranderen. 
Extra voordeel is dat je ook bedrijven kunt volgen, tot maar liefst 1000. Wereldwijd zijn er 3 miljoen bedrijven met een account op LinkedIn, In Nederland ruim 120.000. Die bedrijven schrijven van alles op LinkedIn, als je dat bedrijf interessant vindt, kun je dat allemaal volgen. Het is ook een belanrijke marketingtool, belangrijker dan Twitter en Facebook volgens de LinkedIn Monitor. LinkedIn pagina's  zijn geen CV verzamel pagina’s meer, bedrijven gebruiken het steeds mee om content te plaatsen. 88% van de LinkedIn gebruikers zegt geinteresseerd te zijn bedrijven te volgen. Toch heeft het merendeel van de bedrijfspagina's maar weinig volgers. Positieve uitzondering is de bank ABN Amro die 100.000 volgers heeft bereikt. 
Bedrijven hebben ook medewerkers die op LinkedIn zitten. Dat kun je op LinkedIn vrij makkelijk zien. En wellicht heb je via jouw netwerk al een gezamenlijk contact gevonden, een 2nd degree. Veel makkelijker kun je toch bij bedrijven niet binnen komen. LinkedIn is dus voor marketeers echt een belangrijk middel geworden. Voordat je naar een potentiële opdrachtgever gaat, even het bedrijf en de persoon zelf checken op Linkedin. En je hebt meteen een berg interessante en relevante informatie. Dat geldt dan ook voor (potentiële) onderzoeksopdrachten en opdrachtgevers. 
En dan is LinkedIn ook een mooi kanaal om kennis te delen en te halen met vakgenoten. In Nederland zijn al duizenden groepen actief in allerlei onderwerpen. Veel groepen zijn actief in het uitwisselen van informatie, maar ook in het zoeken van leden voor een consortium voor EU voorstellen. 
En ook niet onbelangrijk, LinkedIn wordt steeds meer ingezet door recruiters voor het werven van kandidaten voor posities bij bedrijven en organisaties. Maar de afgelopen tijd is er veel geïnvesteerd in contentmarketing waardoor de engagement op content 8 keer hoger is dan op jobs. Sinds 2013 heeft LinkedIn Slideshare overgenomen. Slideshare is de YouTube voor PowerPoint. Slideshar is een bibliotheek geworden van presentaties. Via LinkedIn kun je de presentaties koppelen aan je profiel en daarmee aan je content. Je kunt nu ook video en complete e-books op Slideshare plaatsen. Voor meer tips over slideshare kun je het boek van Todd Wheatland lezen, uiteraard ook via LinkedIn en Slideshare. Nuttige tips over het beheer van je LinkedIn account vind je onder meer op Emerce.Over personal branding via LinkedIn staat meer op deze blog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten