donderdag 26 juni 2014

infographics



Verhalen vertellen staat in mijn werk centraal. Uitleggen waarom bepaald onderzoek wordt gedaan, de context die daarbij hoort en natuurlijk het handelingsperspectief, wat te doen met de resultaten.
Al snel worden dit vrij lange verhalen als je niet uitkijkt. Een goede pitch is belangrijk, dat je in 1 a 2 minuten de kern kunt uitleggen.
Vaak kun je het niet vertellen, want je kunt niet heel je (potentiĆ«le) publiek zelf bereiken. Dus dan ga je het verhaal opschrijven. Een tekst ontstaat. Die tekst varieert van uitgebreide artikelen tot factsheets, maar in het algemeen is de pitch weg. Met abstracts, samenvattingen en intro’s proberen we dat te ondervangen.
De laatste jaren zien we een duidelijk opmars van de infographic. De infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Je komt ze overal tegen, veel voor educatieve doeleinden, in het verkeer (borden, wegwijzers) steeds meer in de journalistiek om bijv ingewikkelde economische ontwikkelingen uit te leggen en ook in de wetenschap.
Een van de mooiste infographic vind ik nog altijd de underground map die Charles Beck in 1933 maakte. 
Toch is de historie van infographics al ouder. William Playfair, een schotse ingenieur, wordt gezien als de stichter van grafische statistiek en maakt in 1786 al de eerste grafieken die we nu als infographic beschouwen. Meer historie is beschikbaar via Wikipedia of Visual.ly



De historie is leuk en interessant, maar de toepassingen en mogelijkheden natuurlijk nog veel leuker. Voorbeelden zijn er in duizendvoud. Instituten die er echt werk van maken zijn bijvoorbeeld de FAO of World Resource Institute

Hoe maak je nu een infographic. Je kunt natuurlijk gespecialiseerde bureaus inschakelen, maar het is veel interessanter en leuker om er zelf bij betrokken te zijn, dan krijg je echt iets van jezelf. Je kunt het zelf doen via een website als infogr.am of piktochart.com. Heb je minder tijd of vaardigheid schakel dan met een communicatieadviseur in, die nemen de stappen met je door.
De ontwikkeling begint met het maken van het verhaal, wat is de boodschap die je over wilt brengen. Ook de doelgroep is natuurlijk belangrijk om mee te nemen. Dan start de jacht op data, de analyse daarvan om zo tot combinaties en patronen te komen die uiteindelijke gevisualiseerd gaan worden. Om uit de data en projectresultaten te komen tot een infographic heb je beelddenkers nodig, mensen die bij elk woord, elke regel meteen een beeld in hun hoofd vormen. De vormgever maakt uiteindelijk de visualisaties tot iets wat aansluit bij je doelgroep, en wat past bij je eigen stijl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten